אחת ההתראות שמלחיצות בעלי אתרים ב־Google Search Console היא הודעה ש־URL מסוים לא מאונדקס. לרבים זה מרגיש כמו תקלה או פספוס, אבל ברוב המקרים ההפך הוא הנכון. לא כל עמוד באתר צריך או אמור להופיע בגוגל.
גוגל מחפש להציג לגולשים תוכן איכותי, ברור ובעל ערך. עמודים טכניים או דינמיים, שאין בהם תוכן אמיתי לגולש, לא רק שלא תורמים ל־SEO – הם עלולים להזיק לו.
אילו סוגי עמודים לא אמורים להופיע בגוגל
ישנם סוגי URL שנוצרים כחלק טבעי מהאתר, אבל אין סיבה שייכנסו לאינדקס. עמודי FEED, לדוגמה, מיועדים למערכות ולא לגולשים. גם כתובות עם סימני שאלה, פרמטרים, פילטרים דינמיים או תוצאות חיפוש פנימיות הן עמודים טכניים, לא עמודי תוכן.
בנוסף, ארכיוני תאריכים, תגיות אוטומטיות או עמודים שנוצרים על ידי תוספים יכולים לייצר מאות כתובות כמעט זהות. אם כולן ייכנסו לאינדקס, הן יעמיסו על האתר ויפגעו במיקוד שלו.
למה אינדוקס יתר הוא בעיה אמיתית
אחת הטעויות הנפוצות ב־SEO היא לחשוב שכמה שיותר עמודים באינדקס זה יותר טוב. בפועל, גוגל מעדיף אתר עם מבנה ברור ואינדקס נקי. כאשר יש יותר מדי עמודים חלשים או מיותרים, הם מבזבזים את תקציב הסריקה של גוגל ומדללים את האיכות הכוללת של האתר.
אתר שבו רק עמודים רלוונטיים מאונדקסים משדר לגוגל סדר, מיקוד וסמכות. זה משפיע לטובה על הדירוגים של העמודים החשובים באמת.
סיפור מהשטח – פחד מיותר מגוגל סרץ’ קונסול
יצא לי לעבוד עם אתר שבו בעל העסק היה בטוח שיש בעיית SEO חמורה, רק בגלל עשרות URL שלא מאונדקסים. לאחר בדיקה קצרה התברר שמדובר בעמודי פילטרים, FEED וכתובות עם פרמטרים אוטומטיים.
ברגע שהבנו שזה תקין ואף רצוי, ניקינו את ההגדרות, חיזקנו את העמודים החשובים – והדירוגים דווקא השתפרו. לפעמים הבעיה היא לא באינדוקס חסר, אלא באינדוקס מיותר.
איך יודעים אם URL לא מאונדקס הוא בעיה או יתרון
הבדיקה הנכונה היא פשוטה: האם מדובר בעמוד שמביא ערך אמיתי לגולש? אם לא, אין סיבה שהוא יופיע בגוגל. SEO טוב לא נמדד בכמות העמודים המאונדקסים, אלא באיכות ובמיקוד שלהם.
כאשר Google Search Console מציג שעמוד מסוים לא מאונדקס, זה לא בהכרח כישלון. לעיתים זו אינדיקציה לכך שהמערכת מזהה שמדובר בעמוד טכני – וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים.
